KUNSTNERDIGT (#notallartists)

kære kunstner du siger at kunsten fordrer et stort ego, at man pr. definition skal være arrogant for at tro at man kan male smukke billeder med sit hjerteblod, og jeg tænker på om man mon siger det rundt omkring på kontorer og værksteder, hvis jeg ikke havde et stort ego ville jeg aldrig have troet at jeg kunne lave disse regnskaber rigtigt, hvis jeg ikke havde et stort ego ville jeg aldrig have troet at jeg kunne tegne bygninger folk gider bo i, opfinde widgets folk gider have på deres hjemmeside, få biler til at køre perfekt, nej vel de fleste karrierer har øvelsen som adgang til mestertitlen, eller jobbet er slet ikke en titel men en halvstuderet dagligdag et menneske med en indtægt, så hvorfor er det så svært at forestille sig at lave kunst fordi man synes kunst er fedt og ikke fordi man synes man selv er fed, det napoleonskompleks du siger vi alle har kan jeg ikke finde i de bedste kunstneres øjne (de mest ulideliges klart), kære kunstner er det mon dig der blander kunsten og mennesket sammen, som publikum gør det når de bliver vrede på jay z fordi beyonce udgiver lemonade, jeg ved at vi alle ser kunsten som så skide indre så skide spejlagtigt visende vores virkelige jeg til verden, men kære kunstner kunne vi tænke os ud af den rolle og snarere se os som selvstændige erhvervsdrivende, firmachefer, måske kræver det ikke mere ego at finde på røverhistorier og klatte maling på et lærred og ramme tonerne end det kræver at træffe beslutninger om 500 ansattes fremtid eller klippe den rette mængde hår af et menneskes hoved, jeg sælger ikke mig selv jeg sælger et produkt, kunsten kræver ikke stort ego men tålmodigheden til at skabe genstande uden facit, modet til at afgive håbet om fast indtægt, og først og fremmest sturt sturt arbejde

Skriv et svar

